arstaligan_mat

Maten

 

Årstaligans övergripande mål med maten och köket

Barnen ska serveras mat som de tycker om och mår bra av.
Barnen ska serveras mat som är lagad från grunden av bra råvaror och läggas fram lustfyllt.
Barnen ska få ett jämnt energiintag under hela dagen.

I första hand väljer vi ekologiska och kravmärkta råvaror, här styr budgeten inköpen.

I första hand väljer vi spannmålsprodukter av fullkorn.
Vi väljer i första hand svenska råvaror (kött, fågel mm.).
Vi vill minimera sockret i maten.
Vi vill ha en bra balans på fettintaget och undvika transfetter och lätt härsknande oljor.

Måltider
Frukost

Serveras med målet att barnen skall stå sig till fruktstunden utan energibrist. Barnen bör serveras varierande frukostmat under veckan. Vi förespråkar långsamma kolhydrater, goda fetter och lågt GI. Frukost på Årstaligan är tex gröt, frukt och bär, fil eller yoghurt, müsli och russin. Det serveras bröd, energitätt smör samt näringstätt pålägg (se nedan).

Exempel
Måndag:
Yoghurt/fil, bröd, müsli, russin och solrosfrön
Tisdag: Yoghurt/fil, bröd, kokt ägg
Onsdag: Yoghurt/fil, bröd och juice
Torsdag: Havregrynsgröt, bär
Fredag: Yoghurt/fil, bröd

Lunch

Det finns en matsedel på vår hemsida, men även i lokalen. Vi vill gärna att det serveras minst två sorters grönsaker, varav en varm till varje mål. Måltidsdryck är vatten eller mjölk. Under veckas fem dagar varieras i normalfallet: fisk, soppa, köttfärs, korv eller skinka, kyckling eller helt kött. En vegetarisk måltid planeras in en gång i veckan, dels av budgetmässiga skäl, dels av miljöhänsyn eftersom det går åt mindre energi vid framställning av grönsaker jämfört med kött.

Mellanmål

Serveras med målet att barnen ska stå sig till middagen. Mellanmålet varieras under veckan och kan gärna bestå av olika delar som barnen kan kombinera efter tycke och smak. Mellanmålet är näringstätt och har lågt GI samt innehåller proteinrika födoämnen såsom ägg, kött, mejeriprodukter. Vid sopplunch är mellanmålet förstärkt.

Exempel
Måndag:
Gröt, bär, smörgås och pålägg
Tisdag: Smörgås, ägg, ev grönsaksröra
Onsdag: Yoghurt, smörgås och pålägg
Torsdag: Ugnspannkaka med matig fyllning
Fredag: Fil, müsli, frukt, smörgås och pålägg

Frukost och mellanmål bör inte vara samma livsmedel under samma dag. Vi förordar variation.

Specialkost

Kocken lagar mat anpassad till barnens speciella kostbehov. Barn med allergier ska i möjligaste mån erbjudas samma mat som övriga, när detta inte går tillreder köksansvarig ett lämpligt, liknande alternativ. Vid allergi behövs ett läkarintyg lämnas till personalen. Kocken och övrig personal skall även se till de allergiska barnens psykologiska och sociala situation vid måltider, vid kalas och andra tillställningar. I köket finns tydliga listor för att säkerställa att maten till allergikerna blir tillagad på rätt sätt. På Årstaligan användes inga nötter i matlagningen.

Pedagogiska måltider

Personalen på Årstaligan äter ”pedagogiska måltider” med barnen. Om föräldrar arbetar på förskolan deltar de i måltiderna liksom förskolepersonalen.

Råvaror
Frukt

Frukt serveras under förmiddagen, som efterrätt till lunchen samt på eftermiddagen till de barn som är kvar. Vid dessa tillfällen begränsas inte fruktmängden. Fruktstunden skall fylla på energi så det räcker till respektive lunch eller middag hemma.

Mjölk

Mjölk serveras som alternativ alla dagar. Mellanmjölk då den är vitaminberikad. Förskolan serverar ekologisk mjölk, fil och yoghurt.

Fett

Vi förespråkar användande av livsmedel med rätt fettsammansättning. Industriellt tillverkade livsmedel med härdat fett undviks så långt det är möjligt. Vi förordar rapsolja vid stekning samt olivolja och sesamolja vid övrig matlagning. Överlag undviker vi stekning av mat om det går. Vi använder aldrig margarin, vid bakning används smör. Som påläggssmör används helst Bregott.

Kryddor

Vi använder torkade örtkryddor, peppar och strävar efter att minimera användandet av salt.

Bröd

I stort sett allt mjukt bröd bakas på Årstaligan. Vi förespråkar fullkornsalternativ.

Pålägg

Som pålägg förordas energitäta och energirika alternativ till exempel helköttspålägg såsom ägg, grönsaker, ev makrill, ost, kalkon, salami, leverpastej samt vid tillfälle vegetariska röror som exempelvis kikärts- eller avocadoröra.